In eerdere oefeningen heb je informatie over jezelf verzameld. Voeg deze gegevens nu samen tot een
merkidentiteit.
Pak een leeg vel, teken een cirkel en beschrijf daarin jezelf in maximaal vijf woorden. Voorbeeld: ‘spin in het web’. In de cirkel daaromheen benoem je je functionele vaardigheden, emotionele persoonskenmerken (stap 1) en je expressieve eigenschappen (stap 2). Teken hieromheen nog een grotere cirkel en beschrijf op welke manieren je jezelf presenteert (stap 3).
Stap 1: Verzamel informatie over jezelf
Verzamel informatie over je functionele vaardigheden (kennis, opleiding, ervaring) en emotionele
persoonskenmerken (drijfveren, persoonlijkheid, talenten). Gebruik hiervoor de informatie uit eerdere fases.
Actie!
Maak een overzicht van je functionele vaardigheden aan de hand van de resultaten uit de oefeningen en (self) assessments uit de tweede fase. Doe hetzelfde voor je emotionele persoonskenmerken en gebruik hiervoor resultaten uit de eerste en tweede fase. Kies uit beide categorieën de drie belangrijkste vaardigheden of kenmerken.
Stap 2: Je expressieve zelf
Iedereen heeft een eigen stijl en uitstraling, bewust of onbewust. In een zakelijke omgeving wil je in de hand hebben hoe je overkomt. Maak met een moodboard inzichtelijk welk beeld je van jezelf wilt neerzetten.
Actie!
Verzamel afbeeldingen en illustraties die jou kenmerken en aanspreken uit een grote stapel tijdschriften. Vermijd tekst zoveel mogelijk. Combineer de beelden op een groot vel papier (A3 formaat of groter) in een compositie die jou aanspreekt en beoordeel het resultaat. Wat zegt dit over jou? Wat komt naar voren als belangrijk? Kijk daarbij niet alleen naar inhoud, maar ook naar vorm: het totaalbeeld.
Tip: Neem een foto van je moodboard om later nog eens terug te kunnen komen bij de oefening.
Bepaal en beschrijf aan de hand van het moodboard de kern van wie je bent. Welke (3-5) woorden beschrijven jou het beste? De kern van je merkidentiteit komt voort uit de elementen van de eerste stap in deze oefening.
Heb je moeite om tot de essentie te komen? Roep hulp in bij anderen en vraag hen om de persoon te typeren die uit het moodboard naar voren komt. Gebruik de feedback voor je merkbeschrijving.
Stap 3: Externe presentatie
In de laatste stap breng je je boodschap naar buiten, gecombineerd met je merkidentiteit. Je geeft de
communicatie over jezelf op drie verschillende niveaus vorm: de inhoud, de vorm en het middel. Werk bij iedere vorm van communicatie vanuit je merkidentiteit en je ambitie. Zo houd je vast aan je boodschap en versterk je wat je wilt zeggen.
Actie!
Maak een overzicht van de uitingsvormen (cv, resumé, sociale netwerken) die je wilt gebruiken. Schrijf ideeën op voor de invulling van vorm en boodschap. Gebruik de oefeningen uit fase 3 en 4 voor de verdere uitwerking.
Leestip: Deze oefening is onder meer gebaseerd op het boek ‘Het merk IK’ van Huub van Zwieten en
Mark van de Grift.