Davide Reverdito Bove studeerde in 2015 af aan de Universiteit Maastricht als New Business Development Manager. Daarna ging hij aan de slag bij DSM Advanced Solar in Geleen. Hij krijgt hier volop de mogelijkheid om te experimenteren. Het gevoel van een start-up, maar dan binnen een grote internationale en financieel gezonde onderneming.
Wat doe je precies?
“DSM bestaat uit drie clusters: Nutrition, Materials en het Innovation Center. Dat innovatiecentrum bestaat onder andere weer uit de Advanced Solar-afdeling. Dat is de afdeling waar ik werk. Ik ontwikkel de strategie voor de marktpenetratie en commercialisering van de meest recente innovatie van DSM: een anti-reflectieve coating die de energie-output van bestaande zonnepanelen een flinke impuls geeft onder het motto ‘Same sun, more Power’. Het Innovation Center geeft je het gevoel dat je deel uitmaakt van een start-up. Je krijgt veel ruimte om onderzoek te doen en te pionieren, maar met het niet te onderschatten voordeel dat je ondersteund wordt door een grote internationale en financieel gezonde onderneming.
Samen met mijn collega’s ontwikkel ik nieuwe innovatieve materialen om de kosten van zonne-energie terug te dringen om zo deze energiebron toegankelijker te maken. Als de nieuwe manager Business Development verken ik potentiële markten en stel ik de strategie op voor de marketing en verkoop van producten. Ik onderzoek nieuwe zakelijke mogelijkheden en formuleer de voordelen van onze producten op basis van de feedback en input van onze potentiële klanten.”
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Ik werk nu sinds acht jaar en dit is de eerste baan waar geen enkele sprake is van routine. Ik krijg van DSM veel vrijheid bij het plannen van mijn werkzaamheden. Daarnaast ben ik vaak onderweg naar mogelijke klanten in Italië, Spanje en Duitsland en om alle belangrijke spelers op het gebied van zonne-energie te ontmoeten op tentoonstellingen en beurzen. De bedoeling is dat de verkoop in 2019 van start gaat. Tot die tijd gaan we verder met het afstemmen van ons product op de behoeften van de klanten en met het ontwikkelen van een commerciële strategie.”
Wie zijn jouw klanten en partners?
“Behalve dat ik veel contacten onderhoud met potentiële klanten in het buitenland, werk ik in het kader van het ARCA-project nauw samen met mijn collega’s. Ik verkeer in de luxe positie dat ik een beroep kan doen op mijn collega’s bij Business Intelligence om specifieke marktinformatie te krijgen, dat ik met de afdeling R&D kan samenwerken om onze producten tot op het kleinste detail nog beter te maken en dat ik voor ondersteuning en adviezen bij het topmanagement terecht kan.”
Wat vind je het leukste aan je werk?
“Het is moeilijk om slechts één aspect aan te wijzen. Daarom noem ik er een paar:
- Ik geniet heel veel van de contacten met onze klanten. Zij leveren uiteindelijk immers een bijdrage aan ons succes door het kopen van onze producten. Ik vind het daarnaast geweldig dat ik zelf ook een bijdrage aan dat succes kan leveren door voortdurend te schakelen tussen de behoeften van onze klanten en de mogelijkheden van onze afdeling R&D.
- De bedrijfscultuur en de sfeer op onze afdeling is fantastisch. Ik werk in een vooruitstrevende, internationale en innovatieve omgeving en daar krijg ik heel veel energie van.
- Doordat ik deel uitmaak van een experimenteel talentenprogramma met de naam Green Chair heb ik talloze mogelijkheden om mij zowel professioneel als op persoonlijk vlak verder te ontwikkelen. En ik heb gelukkig de beschikking over een coach die heel waardevol blijkt te zijn. Dat geldt ook voor de vele cursussen die ik verspreid over het jaar volg. Door al deze factoren heb ik een unieke gelegenheid om een beter inzicht te krijgen in wat ik precies wil en kan en welke bijdragen ik aan de organisatie kan leveren.
- Dankzij het grote vertrouwen dat in mij wordt gesteld, durf ik nieuwe voorstellen te doen en de mogelijkheden te onderzoeken om ze te implementeren.”
Waar zie je jezelf over vijf jaar?
“Dat is een moeilijke vraag. Ik ben een generalist met een grote nieuwsgierigheid. Daarom zie ik een aantal opties voor de toekomst. Ik ben absoluut van plan om veel nieuwe dingen te leren, ongeacht de richting die ik daarvoor moet inslaan. Dat betekent dat ik waarschijnlijk in een hogere managementfunctie met meer verantwoordelijkheden terecht zal komen. Of dat hier in Nederland bij DSM zal zijn, durf ik niet te zeggen. Maar, zoals je ongetwijfeld gemerkt hebt, heb ik het heel goed naar mijn zin bij mijn huidige werkgever. Ik ben al langere tijd in de energiesector werkzaam en heb veel kennis en ervaring opgebouwd. Misschien is het wel verstandig om op dit terrein actief te blijven. Het zou echter ook de moeite waard kunnen zijn om mijn ‘comfortzone’ te verlaten en iets nieuws op te pakken. Dus wie zal het zeggen wat de toekomst brengt?”
Lees het hele artikel op de website van de Universiteit Maastricht