“In groep acht had ik een leraar geschiedenis die heel goed verhalen kon vertellen. Hij inspireerde me om dit vak te kiezen”, aldus Jeroen. Hij volgde de studie Geschiedenis en liep stage in de Verenigde Staten. Terug in Nederland kreeg hij een baan aangeboden bij het Blariacumcollege in Venlo. “Ik zag mezelf in eerste instantie niet als vmbo-docent, maar nu zou ik niks anders meer willen. Het is mooi dat je naast vakinhoudelijk ook op pedagogisch vlak iets kunt betekenen. Ik probeer de leerlingen – naast kennis – normen en waarden mee te geven en bewustzijn van de wereld om hen heen. Het is geweldig om iemand in vier jaar te zien veranderen van een bedremmelde brugklasser tot een onbevangen jongvolwassene.”
Nieuwe manieren vinden
Jeroen denkt als leraar buiten de grenzen van zijn klaslokaal. “Als ik kijk naar tien jaar geleden, toen ik begon met werken, en nu, dan zie ik veel verschillen. De echte wereld is een stuk dichterbij gekomen. School en thuis zijn geen gescheiden werelden meer. Daarom moet je nieuwe manieren vinden om de aandacht van kinderen te krijgen.”
Een van die manieren is de filmgroep die Jeroen opzette. Het leverde hem zelfs een nominatie voor Filmleraar van het Jaar op. “De filmgroep is een uit de hand gelopen hobby. Het begon met een filmpje dat ik samen met een groepje leerlingen maakte voor de open dag. Dat beviel zo goed dat we de groep hebben uitgebreid. Inmiddels zijn er bijna dertig leerlingen aangesloten en de interesse groeit.”
Volgens Jeroen is film bij uitstek een middel om onderwerpen over te brengen. Hij traint de kinderen in mediawijsheid door ze onder meer filmpjes vanuit verschillende perspectieven te laten zien.
Filmgroep Venlo
Meer films van de leerlingen van Jeroen, vind je op YouTube.
Bijblijven
Om bij te blijven in zijn beroep leest Jeroen veel vakliteratuur. “Ik volg lerarennieuwssites. Vooral sites uit de Verenigde Staten, want daar zijn de uitdagingen nog een tandje groter dan hier. Hieruit haal ik veel inspiratie die ik verwerk in mijn lessen. Misschien ga ik ooit nog een opleiding doen. Niet in de diepte maar in de breedte, bijvoorbeeld Media, Vormgeving & ICT.”
Wat zou Jeroen zeggen tegen mensen die overwegen om ook voor het leraarschap te kiezen? “Voor dit beroep moet je sterk in je schoenen staan. Er wordt steeds meer van leraren verwacht. Je neemt je werk letterlijk en figuurlijk mee naar huis. Zowel het huiswerk, als de gebeurtenissen en de verhalen van kinderen. Hier staat heel veel tegenover. Het feit dat je een leerling een stapje verder brengt, geeft enorm veel voldoening. Het is mooi als kinderen ontdekken dat ze meer kunnen dan ze dachten. En om te zien dat ze trots op zichzelf zijn. Dat maakt het bijzonder dankbaar werk.”