LinkedIn is hét professionele social media platform. Of je nou student bent, werk zoekt of werk hebt; een sterk LinkedIn-profiel is een must!
In een andere blog gaven wij jou al een simpel stappenplan waarmee je jouw LinkedIn-profiel snel op orde kunt maken. In deze blog gaan we dieper in op stap 5: het schrijven van een samenvatting, en krijg je handige tips!
Wat is je doel?
De eerste stap in het schrijven van je samenvatting is je afvragen wat je ermee wil bereiken. Wil je de lezer informeren? Of wil je dat zij actie ondernemen, zoals contact met jou opnemen? Schrijf met dit doel in je achterhoofd en voeg Call-To-Actions toe waar nodig.
Voor wie schrijf je?
Je hebt je doel bepaald, maar wie heb je nodig om dit doel te bereiken? Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een baan, schrijf je voor recruiters en potentiële werkgevers.
Stel jezelf voor
In je samenvatting heb je de kans om jezelf voor te stellen aan degene die jouw profiel bezoekt. Vertel bijvoorbeeld over waar je goed in bent, je sterke eigenschappen en wat je ambities zijn. Hoe je je voorstelt is afhankelijk van je doel en voor wie je schrijft.
Wees persoonlijk
Spreek in je samenvatting direct tegen de persoon spreken die jouw profiel bezoekt. Schrijf alsof je tegen iemand praat. Maak dus gebruik van de ik-vorm en vermijdt de derde persoon.
Schrijf kort en bondig
Je samenvatting hoeft geen pagina te vullen. Wees dus to-the-point en maak keuzes in wat je wil vertellen.
Sterke eerste regel(s)
Wanneer iemand je LinkedIn-profiel bekijkt ziet hij slechts een kleine stukje van de gehele samenvatting. Op desktop zijn dit 200 tekens en mobiel slechts 85 tekens. Met je eerste regel(s) wil je iemand verleiden om te klikken op ‘Meer weergeven’ om verder te lezen.
Wil je jouw samenvatting en gehele LinkedIn-profiel laten beoordelen door een professional? Laat het gratis beoordelen door onze loopbaancoaches door jouw LinkedIn-profiel mee te sturen in de CV Check.