fbpx

Formuleer je netwerkdoelen

Op papier hebben we allemaal een netwerk, maar in de praktijk doen we vaak maar wat. Goed netwerken is een kunst en vraagt om een duidelijke focus en doelen. Keuzes maken is daarbij van groot belang: wat wil je wel en niet bereiken met netwerken? Netwerken is een activiteit die vraagt om focus en een efficiënt gebruik van tijd en energie. Stel daarom duidelijke netwerkdoelen op en vergroot de kans dat je ze bereikt.

Start oefening

Je kunt pas recht op je doel af, als je weet wat je wilt bereiken. Door je ambitie helder te formuleren, sluit je automatisch bepaalde doelen uit en krijg je scherp waar je precies naartoe wilt. En dat kun je weer in één adem aan een ander uitleggen.

Netwerken is een activiteit die vraagt om focus en een efficiënt gebruik van tijd en energie. Stel daarom
duidelijke netwerkdoelen op en vergroot de kans dat je ze bereikt. Er zijn vier basisdoelen:

  • Test je eigen beelden en opvattingen
  • Verken de arbeidsmarkt
  • Laat zien dat je beschikbaar bent
  • Word doorverwezen

Jouw netwerkdoelen zijn direct verbonden met je geformuleerde ambitie. Geef antwoord op een aantal vragen en bepaal op welke manier je je doelen wilt bereiken.

 

Stap 1: Test je eigen beelden en opvattingen
Je formuleert je ambitie vanuit je eigen achtergrond en opvattingen. Maar hoe kijken anderen ertegenaan?
Toets je beelden en opvattingen bij mensen in je netwerk. Zijn ze realistisch? Begrijpen anderen je? Kun je hun vragen goed beantwoorden? Scherp op deze manier je doelstellingen aan.

Actie!
Zet voor je geformuleerde ambitie uitgebreid op een rij wat je nog wilt weten, en welke van je huidige beelden en opvattingen je wilt toetsen. Doe dat aan de hand van onderstaande vragen, en zorg dat je antwoorden ook weer vragen zijn.

  • Welke informatie zoek je?
  • Welke beelden en opvattingen wil je toetsen?

 

Stap 2: Verken de arbeidsmarkt
De tweede stap is het leren kennen van de arbeidsmarkt waar jouw nieuwe uitdaging ligt. Benoem de specifieke branche en vakgebied en of het je om profit of non-profit gaat. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Heb je een duidelijk en actueel beeld van de relevante arbeidsmarkt?
  • Hoeveel vraag en aanbod is er?
  • Welke functies passen bij je ambitie?
  • Wat voor profielen worden daarbij gevraagd en pas jij daarbij?
  • Hoe wordt er voor dit soort functies geworven?
  • Hoe verlopen de sollicitatieprocedures?
  • Heb je als interne of externe kandidaat voordeel?

Om dit netwerkdoel te bereiken wil je in gesprek komen met recruiters, vakgenoten die soortgelijke functies
hebben of willen, en managers uit de branche die beslissen over profielen en selectiecriteria.

 

Stap 3: Laat zien dat je beschikbaar bent
Benut je omgeving bij het vinden van een nieuwe baan. Laat duidelijk merken dat je beschikbaar bent, wat je zoekt en waarom je daarvoor geschikt bent. Welk signaal wil je afgeven, met wat voor medium en via welk
netwerk?

Sluit je netwerk onvoldoende aan bij het terrein dat je wilt verkennen? Tijd om je netwerk uit te breiden. Doe
bijvoorbeeld de oefening ‘Breng je netwerk in kaart’.

Actie!
Beantwoord de volgende vragen om te bepalen tot wie je je richt en waaruit je boodschap moet bestaan:

  • Past mijn netwerk bij de arbeidsmarkt van mijn keuze?
  • In welke functies wil ik me wel en niet profileren?
  • Wat moet een netwerkcontact van mij weten?
  • Waarom ben ik een geschikte kandidaat?
  • Wat spreek ik af over het delen van mijn gegevens? Mag mijn cv of telefoonnummer altijd worden doorgegeven, of wil ik dat van tevoren weten?
  • Hoe en met welk medium laat ik mijn netwerk weten dat ik beschikbaar ben?

 

Stap 4: Word doorverwezen
Er zijn ongetwijfeld mensen in je netwerk die een goed woordje voor je willen doen. Dat kan direct bij een vacaturehouder zijn, maar ook door je te introduceren bij connecties die je verder kunnen  helpen. Een doorverwijzing kan ook in de vorm van een aanbeveling op LinkedIn. Goede berichtgeving is altijd welkom, maar referenties werken het beste wanneer ze direct slaan op jouw ambitie en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn.

Actie!
Bedenk wie je wilt vragen om een doorverwijzing of aanbeveling.

  • Naar welke rol of functie wil ik worden doorverwezen?
  • Waarom vraag ik deze persoon om mij door te verwijzen?
  • Waarom zou een netwerkcontact mij willen doorverwijzen?
  • Wat wil ik graag dat dit contact over mij vertelt?
  • Kan ik iets voor deze persoon betekenen?

Netwerken gaat tenslotte ook om wederkerigheid: wat een ander voor jou kan betekenen, beteken jij misschien weer voor een ander. Wees altijd bereid tot een wederdienst als dat binnen je mogelijkheden ligt.

 

Stap 5: Bereik je netwerkdoelen
Met de voorgaande stappen heb je gerichte netwerkdoelen opgesteld. Je weet waar en bij wie je wilt zijn. Koppel je doelen aan je plan van aanpak. Waar passen de stappen uit deze oefening in je plan? Wanneer is welk netwerkgesprek nuttig? Maak je netwerkdoelen een onderdeel van je plan van aanpak en ga aan de slag met netwerken.

Je netwerkdoelen zullen na verloop van tijd veranderen. Tijdens het netwerken stel je ze bij, schaaf je aan je ambitie en weet je beter wat je wilt en hoe je dat wilt bereiken. Houd daarom met regelmaat je netwerkdoelen tegen het licht en pas ze aan elke nieuwe situatie aan.

Wil je graag feedback ontvangen op basis van de loopbaanopdracht 'Formuleer je netwerkdoelen'? Of wil je gewoon sparren met een loopbaancoach? Neem dan via onderstaand formulier contact op:

Upload hier eventueel je bestand t.b.v. feedback:
* We reageren eerst via mail om de verdere stappen en het contact af te stemmen

don't call us.
we will coconut
you

organic pop up market store is heading your way​

Loopbaanbegeleiding

Wil je graag wat extra begeleiding? Dan ben ik er voor jou met passende informatie of persoonlijke ondersteuning naar jouw behoefte. Dit kan telefonisch of digitaal, maar natuurlijk ook ‘in het echt’. Heb je hierover vragen of wil je een afspraak plannen neem dan contact met mij op via onderstaand formulier.