fbpx

Coronastress: wat doet het met je? En tips om ermee om te gaan.

De coronacrisis is voor velen een bron van stress. Omdat je te weinig rust krijgt, juist niks te doen hebt of bang bent voor je gezondheid, baan of bedrijf. Wat doet die stress met je en vooral: wat kun je ertegen doen? Een gesprek met psychologe Suzanne Sluijter.

Het coronavirus heeft grote impact op onze mentale gezondheid, zo blijkt uit diverse onderzoeken.  Logisch, zegt Suzanne, basispsycholoog bij GGZ Noord-Holland-Noord. “Mensen houden van regelmaat en vertrouwdheid. Als er, zoals nu, in korte tijd zoveel dingen veranderen, dan brengt dat ons uit onze comfortzone, het maakt ons onzeker. Mensen in kwetsbare groepen voelen zich onveilig, mensen in de zorg draaien lange diensten en krijgen te weinig rust, ondernemers maken zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf en menig ouder zit noodgedwongen met alle kinderen thuis. En zo zijn er nog 100 redenen waarom corona en de maatregelen tegen verspreiding stress opleveren.”

 

"Als er in korte tijd veel dingen veranderen maakt het ons onzeker"

 

Reactie op prikkels

Ze legt uit wat stress is. “Stress is een reactie op prikkels van buitenaf, die plaatsvindt in het lichaam. Zie het als een vorm van spanning in je lijf die gepaard gaat met een patroon van lichamelijke reacties. We ervaren stress als de prikkels die we krijgen emotioneel belastend zijn.” Stress heeft verschillende effecten op ons lichaam en geest, vertelt Suzanne. “Je kunt bijvoorbeeld een hoge hartslag hebben, een droge mond, kortademigheid of overmatig zweten.

Regelmaat en ritme

Suzanne heeft een aantal tips om de coronastress te verminderen. “Zoek kleine dingen die regelmaat en ritme bieden. Werk je thuis? Zorg dan dat je een aparte ruimte hebt waarin je werkt en waar je buiten je werktijden niet hoeft te komen. Zo behoud je het verschil tussen ‘aan het werk zijn’ en ‘thuis zitten’. Werk je niet? Doe dan vaste activiteiten op doordeweekse dagen die het verschil maken met het weekend. Bijvoorbeeld: van maandag tot en met vrijdag sport je, doe je boodschappen, maak je een wandeling of poets je. In het weekend doe je leuke dingen, zoals een borrel via Zoom, gezelschapsspelletjes met het gezin of kijk je een Netflix-serie.”

 

"Als de balans tussen inspanning en ontspanning zoek raakt, raak je uitgeput."

 

Beperk het nieuws 

Belangrijk is volgens Suzanne ook om niet alle nieuws te volgen. “Dagelijks gaat het nieuws grotendeels over corona. Het is écht niet nodig om elke nieuwsuitzending te volgen en elke update op Nu.nl te lezen. Beperk jezelf tot een vast aantal nieuwsuitzendingen per week of besluit om alleen officiële persconferenties te volgen.” En tot slot: praat met elkaar. “Onthoud dat iedereen in hetzelfde schuitje zit en dat het niet meer dan gezond is om moeite te hebben met de huidige situatie. Deel je zorgen en probeer je op de kleine positieve dingen te richten, zoals het feit dat je eindelijk eens tijd hebt om de zolder op te ruimen of de tuin onder handen te nemen.”

Hulp nodig? 

Wil je graag wat extra hulp? Onze loopbaancoaches staan voor je klaar om je te helpen met vragen. Ze kunnen je helpen om meer structuur in je dag aan te brengen of om verdere vragen over je loopbaan te bespreken. 

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on print

Wellicht vind je een van deze artikelen ook wel interessant

don't call us.
we will coconut
you

organic pop up market store is heading your way​

Loopbaanbegeleiding

Wil je graag wat extra begeleiding? Dan ben ik er voor jou met passende informatie of persoonlijke ondersteuning naar jouw behoefte. Dit kan telefonisch of digitaal, maar natuurlijk ook ‘in het echt’. Heb je hierover vragen of wil je een afspraak plannen neem dan contact met mij op via onderstaand formulier.